Vonk & Co
Keurmerk Transport & Logistiek
Lean & Green
Menu

Historie sinds 1947

In 1947 begon Eef Vonk Sr. met 1 vrachtwagen. Zelf achter het stuur van een Ford V8 ging hij hiermee naar Brabant om stro te laden, dat weer werd bezorgd bij de boeren in de Betuwe. Later werden er plannen gemaakt om in Lienden de Burg.Houtkoperweg/ Oudsmidsestraat tot aan Eck en Wiel te verharden.

Het vervoer van zand, stenen en rioleringsbuizen, wat ongeveer een jaar werk op zou leveren, was een mooie klus voor de nog jonge Fa. Vonk.Dit alles werd verder uitgebreid toen de W.M.G. (waterleiding maatschappij Gelderland) er als opdrachtgever bij kwam. Hiervoor werden onder andere waterleidingsbuizen voor vervoerd. Kort hierna kwam het bedrijf Visser & Smit, dat gevestigd was in Lienden en Papendrecht, en ook werkzaam was op het gebied van waterleidingen en rioleringen. In deze tijden zijn er heel wat kilometers aan waterleidingen de grond in gegaan.

Het gaat hard met de Fa. Vonk. In 1952 kwam Wim Vonk Sr. als mede firmant in het bedrijf. Er werd een garage gebouwd voor eigen onderhoud. Ook kwam er een nieuwe opdrachtgever bij, namelijk de fruitveiling uit Bunnik. Het wagenpark bestond toen uit Ford en Thames.In 1957 kwam er nog een verlader bij, de Fa. Steenexpress. Na wat tegenslagen leverde dit uiteindelijk een mooi succes op. In 1963 kwam er hierdoor namelijk een heel andere verlader bij. Dit ging om de Fa. Marynen, fabrikant van koelkasten en diepvriezers. Dit Nederlandse bedrijf met vestigingen in Den Haag (huishoudelijk apparatuur) en Culemborg (bedrijfsapparatuur) betekende een nieuwe weg voor de Fa. Vonk en was het begin van een lange samenwerking. Later werd het huishoudelijke gedeelte van Fa. Marynen overgenomen door Zanussi.

In 1970 kwam de zoon van Eef Vonk sr. in het bedrijf, Eef Vonk jr.. Halverwege de ‘70er jaren reden er al verschillende merken rond zoals Mercedes, Daf, M.A.N., Saviem, Hanomag en Scania. In 1977 kwam de eerste auto met normale dagcabine met daarin een klapbed ingebouwd. Deze auto moest dus naar het buitenland gaan rijden. In deze periode groeide het bedrijf steeds verder. Er reden nu auto’s voor o.a. van Gend en Loos Venlo, Avandero Rotterdam, Marynen Culemborg en Zanussi Den Haag/Alphen a.d. Rijn. In 1979 laadde Eef jr. eens wat anders dan koelkasten bij Zanussi in Alphen a.d. Rijn, Henny Berendse nam op de bijrijderstoel plaats. Henny werkte bij Zanussi op kantoor en kwam zo in contact met Eef. Zo ging het balletje rollen en op 28 November 1980 zijn ze getrouwd en kwam Henny in 1981 als eerste vrouw op kantoor werken. Ondertussen werd er ook al voorzichtig voor Miele Vianen gereden. Eerst nog Miele-onderdelen die met een bestelbusje werden getransporteerd, later kwam ook al het huishoudelijke apparatuur erbij. In 1980 kwam ook Wim Vonk Jr. in dienst van het bedrijf.

In Maart 1981 werd het oude kantoor aan huis verlaten en kwam het kantoor bij de garage, zodat ze ook op kantoor beter uit de voeten konden. Een jaar later werd er ook weer een nieuw merk aan het wagenpark toegevoegd, Volvo. Eerst met een F7 en F12, later de F10 en F6. Met de Volvo F6 werd op 12 november 1982 ook de huidige Vonk-kleuren geïntroduceerd tijdens het 40 jarige huwelijksfeest van Eef en Jo Vonk. De cabines hadden tot dan toe wel ongeveer dezelfde kleur, maar de zeilen hadden nog alle kleuren van de regenboog. Door de nieuwe kleuren op bijna alle vrachtwagens toe te passen, is er toch een herkenbaar geheel ontstaan. Vanaf 1983 zijn we toch steeds meer voor Miele gaan rijden, ook vanaf Gutersloh en Bielefeld naar Vianen.

Eind ’80 jaren is Transportbedrijf Vonk en Co verhuisd naar de Vogelenzangseweg in Lienden, en begon een eigen warehouse van toen nog 3000m2. Door de jaren heen is er 3 keer uitgebreid op deze locatie en beschikken nu over een eigen opslagcapaciteit van 17.500m2. Hierbij werd ook nog eens 14.000m2 gehuurd bij diverse magazijnen in Tiel en Kesteren. Doordat er zoveel bijgehuurd moet worden, en Vonk en Co over meer personeel en auto’s beschikt dan ooit te voren, werd het weer tijd om te verhuizen. Begin 2009 staat er een gloednieuw pand klaar met een opslagcapaciteit van 42.000m2, en een totaal van 72 loadingdocks.

Historie sinds 1947
  • AGA
  • F. Bertazzoni - Italia
  • Bosch
  • Coolsteel
  • Falcon
  • Fratelli
  • Gaggenau
  • Gastro-Cool
  • F. Bertazonni - La Germania
  • Gutmann
  • Miele
  • Neff
  • Sharp
  • Siemens
  • Smeg
  • Steel
  • Liebherr
  • ATAG
  • ETNA
  • PELGRIM
  • ASKO