Als manager van risico’s en verzekeringsprocessen is een persoonlijke benadering onmisbaar. We gingen in gesprek met Gerard Kampert, accountmanager van TVM Verzekeringen. Hij vertelt over de verzekeringen voor de transportbranche.
Gerard benadrukt hoe belangrijk het persoonlijke contact is in de relatie tussen TVM en Vonk en Co. “Wij willen geen nummer zijn en andersom geldt dat net zo,” legt hij uit. “Het gaat juist om de dagelijkse interactie, de klant echt kennen en begrijpen.” TVM zorgt ervoor dat als klanten bellen ze nooit in een keuzemenu terechtkomen.
TVM verzekeringen is de leidende verzekeraar voor de logistieke sector sinds 1962, opgericht voor vervoerders en door vervoerders. Gerard is een verbindende schakel tussen de organisatie en Vonk en Co. “Ik haal informatie op, onderhoud de relatie en zorg ervoor dat verzekeringspolissen en risicoanalyses blijven aansluiten bij de actuele situatie van de klant.” TVM houdt ook rekening met nieuwe ontwikkelingen zoals cyberrisico’s en zero-emissie-transities. Met ruim drie decennia ervaring in de verzekeringsbranche kent Gerard de sector door en door. “Ik ben ooit begonnen bij de balieafdeling van de ABN AMRO. Daar kwamen natuurlijk ook verzekeringen voorbij, alleen vonden mijn collega’s dit niet leuk om te verzorgen. Als een klant daarvoor kwam was iedereen ‘zogenaamd’ ineens heel druk aan het bellen en mocht ik het oplossen. Ik vond het juist wel interessant om te kijken hoe het zit met verzekeringen en hoe we de klanten daar zo veel mogelijk bij kunnen helpen. Zo is mijn passie en kennis voor dit vak ontstaan.”
Schades eenvoudig melden
Een belangrijk aspect van de dienstverlening is de schadeafhandeling. Schades kunnen emotioneel
beladen zijn en TVM maakt het proces zo soepel mogelijk. Met het online platform “Mijn TVM” en de
tool “Bumper” kunnen klanten schades eenvoudig en snel melden, ook onderweg. “Het schadeformulier invullen is voor veel chauffeurs niet iets wat ze gemakkelijk afgaat. Met Bumper kunnen ze een
QR-code scannen en foto’s van de schade uploaden, zodat alles snel en digitaal wordt verwerkt,”
vertelt Gerard. Deze tools versnellen het schadeproces zodat chauffeurs minder tijd verliezen op de weg.
‘‘Tegenwoordig telt elk detail in de contracten en de verzekeringsvoorwaarden. Voor bedrijven als
Vonk en Co is dit best een aanpassing. Vroeger volstonden afspraken die op de achterkant van een
sigarendoos werden vastgelegd, vandaag de dag moeten we zorgen dat alle afspraken goed gedocumenteerd zijn.’’
Als dominostenen
Een voorbeeld van een schade die Gerard altijd is bijgebleven was een incident van een aantal jaar
geleden. “Tijdens mijn vakantie in Italië kreeg ik plots een telefoontje van Vonk en Co. Een binnenkomende container met magnetrons was uitgepakt en op pallets gezet. Door vermoedelijk hoge vochtigheidsgraad in deze zeecontainer is de verpakking en opstapeling instabiel geworden. De lading is omgevallen en er ontstond een kettingreactie waarbij hele rijen apparaten omvielen als dominostenen.
De ravage en schade was erg groot. Alles moest uiteindelijk vernietigd worden, ook de ogenschijnlijk
onbeschadigde apparaten, omdat de opdrachtgever de productveiligheid niet meer kon garanderen. Dan is een goede verzekering een hele geruststelling.”
Samen naar minder risico’s
Bij partners als Vonk en Co richt TVM zich ook op schadepreventie. De data-analyse met een schadedashboard toont aan waar risicogebieden zijn op routes. “Ons platform biedt chauffeurs de mogelijkheid om schade digitaal te rapporteren zodat we trends vroegtijdig herkennen. Zo kunnen we onze schadeclaims binnen enkele jaren met 20% terugbrengen.” TVM organiseert initiatieven zoals bijeenkomsten en trainingen voor chauffeurs over bewustwording en preventie. ‘‘Door inzicht te bieden in de werkelijke kosten van schades kunnen chauffeurs bewuster omgaan met risicovolle situaties.’’
Bij partners als Vonk en Co richt TVM zich ook op schadepreventie. De data-analyse met een schadedashboard toont aan waar risicogebieden zijn op routes. “Ons platform biedt chauffeurs de mogelijkheid om schade digitaal te rapporteren zodat we trends vroegtijdig herkennen. Zo kunnen we onze schadeclaims binnen enkele jaren met 20% terugbrengen.” TVM organiseert initiatieven zoals bijeenkomsten en trainingen voor chauffeurs over bewustwording en preventie. ‘‘Door inzicht te bieden in de werkelijke kosten van schades kunnen chauffeurs bewuster omgaan met risicovolle situaties.’’
“Vonk en Co zie ik echt als een voorbeeldbedrijf. Alles is goed geregeld voor het personeel en het
gebouw is super netjes. Als er iemand bij ons nieuw binnenkomt dan neem ik die persoon
altijd mee naar Vonk en Co. De nieuwe collega is dan altijd onder de indruk van de omvang
van het warehouse waar de rondleiding dan met de fiets wordt uitgevoerd. Het is een mooi
familiebedrijf waar ik graag mee samenwerk. Ik verwacht dat Vonk en Co zich zal blijven ontwikkelen als familiebedrijf en hun leidende rol als witgoedvervoerder nog verder uitbouwt. Daar maak ik graag nog heel lang deel van uit.”